12/11/2014

MaddAddam

Margaret Atwoodin MaddAddamista olin kuullut vähän sellaista "ei sarjassaan parasta" -mutinaa. Minä en moista kuunnellut, vaan kun sain tämän käsiini, olin ihan että shut up and take my money. (Mutta ei kirjasto sitten kuitenkaan halunnut rahaa. Mukava laitos se on.)



Siinä lukiessanikin olin vielä, että shut up jne. Ja kirjan lopetettuanikin olin ihan sillä tavalla, että kuulkaa minua ei nyt mikään analyyttinen kiinnosta. Jossain vaiheessa, kesken sarjan, tulin näemmä siihen tulokseen, että Atwood on parasta mitä ihmiselle voi tapahtua, ja vaikka, okei, MaddAddam ei ollut aivan yhtä puhdaslaatuista kirjallista kokaiinia kuin The Year of the Flood, väitän kuitenkin, että ero on hiuksenhieno, enkä todellakaan aio valittaa.

Haluan tätä vain lisää.

MaddAddam kertoo aiemmissa teoksissa fiitanneen Zebin tarinan jatkaen hieman eteenpäin suuresta tulvasta selvinneiden kanssa. Toisena päähenkilönä on Toby, lempparisankarittareni, jonka kanssa kärsin suurta epävarmuutta ja iloitsin aina, kun siihen oli aihetta.

Nämä voisin ostaa omaankin hyllyyni. Kovakantisina. Hyvälle paperille painettuna. Tiedättehän. Sitten voisin lukea niitä uudestaan ja uudestaan ja kun en lukisi, voisin ihailla niitä.

6 comments:

Suketus said...

Sounds good! Mä kyllä odotan suomennosta, mutta pianhan se tulee. Onneksi.

Margaret Atwood on ihmiselle hyväksi.

Liina said...

Niin tulee! Mutta suomennoksen nimi oli jotenkin mitäänsanomaton..? Petyin hieman, myönnän.

Olen samaa mieltä Atwoodista.

Artsi said...

Itse olen divareista kaivanut hyllyyn kovakantiset versiot, ja taidan tämänkin odottaa että tulee suomennettuna. O & C oli kyllä hieno pläjäys.

Liina said...

Oli hieno, kyllä! Vaikka minulle Herran tarhurit oli ehkä vielä hienompi. Pidin siitä niin, että vieläkin voisin liihotella menemään kun ajattelen sitä.

Oona / Lopunajan lauseet said...

Atwoodin löytäminen on kyllä yksi parhaita asioita joita ihmisille voi elonsa aikana tapahtua. Piste.

Liina said...

Kyllä! Ainoa huono puoli asiassa on se, että Atwoodin voi löytää vain kerran elämässään.