09/07/2011

New Model Army

Heti kun erehtyy johonkin kirjailijaan tutustumaan, tuotantoa alkaa tunkea ovista ja ikkunoista. Tai siis jos itse erehtyy sitä kirjastosta kantamaan. Hah. Adam Robertsin New Model Army oli ehdokkaana jollakin palkintolistalla, joten pitihän se tietenkin lukea.


New Model Army tai - kuten kirja itsekin sanoo - NMA kertoo Pantegral-nimisessä palkka-armeijassa taistelleen miehen suulla siitä, millaiseksi demokraattinen armeija voisi muodostua ja miten se voisi lähitulevaisuudessa muuttaa sodankäyntiä. NMA sotii kaupunkiympäristössä, ja pohtii syitä sille, miksi ihmiset sotivat. Se käsittelee myös tietoisuutta, eikä tarinan sankarina kertojan mukaan ole suinkaan hän vaan armeija itse.

NMA oli kohtuullisen mukaansatempaava, vaikkei yhtään niin hauska kuin aiemmin tänä vuonna lukemani Yellow Blue Tibia. Itse asiassa, koska sota on minusta aiheena masentava, koin Robertsin vision sodankäynnin tulevaisuudesta ehkä hieman ahdistavana enkä jaksanut niin riemastua sinänsä vauhdikkaista kaupunkisotakohtauksista. Kirja on jaettu kolmeen osaan, joísta jokainen tuntuu olevan edellistä kummallisempi, ja proosallisena ihmisenä nautinkin eniten ensimmäisestä osasta (joka oli myös onneksi pisin.)

Suosittelen kaikille, joita sota kiehtoo. Minua ei selvästi kauheasti kiehdo.

4 comments:

Booksy said...

Minä taisin tykätä tästä enemmän :-) Kunnon sota kansien välissä sopii minulle... ja idea on oikeasti ovela. Mutta olen samaa mieltä että kolmososaa sai kyllä lukea huolella tai putosi kärryiltä!

Liina said...

mä oon niin nössö, että saatan ahdistua fiktiivisenkin kanuunanruoan kuolemasta :) sitäpaitsi Robertsin teesit siitä, miksi soditaan, olivat oikeasti vähän masentavia :D

tosin pakko sanoa, että kirjailijan ajatukset ovat kyllä eri mielenkiintoisia... hei jos sua kiinnostaa tietoisuuden heräämiseen liittyvä kirjallisuus, Robert J. Sawyerin Wake voisi kolahtaa?

Sini said...

Huomaako et oon ollut lomalla kun spämmään kommentteja nyt liukuhihnalta?

Mun on pitänyt lukea Robertsia vuoden 2009 Finnconista asti, jossa herra oli mukana (uskomattoman hauska hemmo livenä ja hyvä esiintyjä), mutta en vain ole saanut aikaiseksi. Hyvä että joku lukee ne kirjat, jotka ostan kirjastoon, mutta joita en ehdi lukea itse ;)

Liina said...

kiva kun tulit takaisin lomalta :D

aloita siitä Yellow Blue Tibiasta, se oli hillittömän sympaattinen!