11/02/2009

Twilight

Nyt ei sitten kaunistella!

Minulla on aina ollut periaatteena, etten voi haukkua kirjaa täysipainoisesti jos en ole sitä kokonaan lukenut.


Pyysin - ja sain - kaverilta lainaan Stephanie Meyerin Twilightin ja luin sen hampaita kiristellen loppuun. Vihasin kaikkia hahmoja suunnattomasti. Sain vatsanpuruja siirapista, jota sivujen välistä pursusi. Tiesin jo helmikuussa lukeneeni vuoden 2009 huonoimman kirjan.

Myönnän, minulla oli ennakkoasenne. Olin melko varma, ettei se ihan NIIN huono voi olla.

Jos rekka olisi ajanut ylitseni kirjan ollessa kesken, olisin ollut tosi vihainen siitä, että tämä olisi ollut viimeinen kirja johon aikaani tuhlasin. Olisin ehkä ilmestynyt poltergeistina kanssanisäkkäälleni, joka olisi joutunut lukemaan minulle iltaisin ääneen vastineeksi siitä, etten heitä konsoleita pihalle.

Ei sillä, etteikö olisi jotenkin ymmärrettävääkin se, miksi niin monet Twilightista pitävät. Minulle kumminkin huonot puolet ajoivat hyvien - tai pitäisi ehkä sanoa, koukuttavien - puolien yli ACME-höyryjyrällä.
Olen varmaan liian vanha. Lähestyn eläkeikää (nykylainsäädännöllä siihen on enää noin 39 vuotta), tuota unelmissani siintävää paratiisia jossa olen maagisesti kehittänyt viherpeukalon ja hoidan kukkia päivät pitkät, ja illat istun takkatulen ääressä. En vaan enää ymmärrä, mikä siinä muka on romanttista, että joku kiipeää nukkuvan tytön huoneeseen tuijottamaan. Tuijottamaan sitä nukkuvaa tyttöä. Kuvottavaa.


...Toisaalta kaverini kertoo kauhean viihdyttävästi sarjan myöhemmät olennaiset juonenkäänteet. Teehetket töissä ovat olleet hurjan rattoisia viimeisen parin viikon ajan, kun keskustellaan siitä, miten kaamea Edward on. Että ei niin pahaa, etteikö jotain hyvääkin.

8 comments:

Helinä Laajalahti said...

Hahhah! Ihana arvostelu! =) Niin aito! Antoi vihdoin hymyä tähän ankeaan aamuun jolloin kaikki tuntuu menevän metsään...

Mutta eihän Edward nyt niin kaamea ole kuin Bella, ainakaan siis jatkossa. Bella on raivostuttavan tyhmä jankuttaja, joka ei osaa tuijottaa kuin omaan napaansa. Jacobia puolestaan käy oikeasti sääliksi (varsinkin Eclipsen jälkeen) - minä olisin valinnut kyllä sen! (Hei, kaksimetrinen lihaksikas, pitkätukkainen inkkaripoika... drool).

Sini said...

Joo. Jacob <3

Liina said...

Päivi, parasta jos ilahdutti :D Oikeasti kivoin kommentti ikinä, luultavasti - kiitos!

Minä en ehkä Twilightin jälkeen osaa inhota Bellaa ihan yhtä syvällä intensiteetillä kuin Edwardia. Mutta en aio opetellakaan :D

Mutta kai se on uskottava teitä molempia, että Jacob on ihana. Johan se tuossa ykkösosassa oli ainoa inhimillisyyden osoittaja :)

Anonymous said...

Soisin kuitenkin, että jossain vaiheessa kokeilisit Meyerin aikuisille suunnattua The Host-kirjaa (jollet olet jo näin tehnyt) :) Se lienee enemmän sinun makuusi ja oli mielestäni todella hieno kirja. Itse painin hieman kirjan aloituksen kanssa (ensimmäiset 80 sivua), mutta sen jälkeen tarina vei mennessään.

Helinä Laajalahti said...

Itse pistin tuon Hostin tilaukseen, sillä kuten Liina sulle jo kommentoinkin, tuo Twilight-sarja paranee loppua kohti - eka osa tuntuukin lopussa sellaiselta harjoituskappaleelta :) Ja loppujen lopuksihan minä aloin pitää kaikista hahmoista - niin koukuttuneena että neljäs kirja hurahti kahdessa päivässä.

Liina said...

The Host saattaa saada vielä mahdollisuuden. Ehkä.

Twilight-saagaan en koske kyllä enää pitkällä tikullakaan.

Se "kummisetä"-juttu kun oli vaan niin kuvottava, eikä parane yhtään vaikka kuinka yrittäisi kirjoittaa mustaa valkoiseksi. Juu luin juonispoilerit :D

- said...

Ah, Twilightin vihaajien paikka, eh?

Eli tämä paikka ei ainakaan minulle ole tarkoitettu.

Jos teitä kovasti kiinnostaa Twilightiä pystyyn haukkua, niin kannattaa se suoraan mennä sanomaan Meyerille.

Ja Jacob, hyi.

Pistää vihaksi tuo Jacob.
Yök.

Ja anteeksi. Puhun suoraan, koska nyt juuri kiinnostaa tehdä niin. Ja pitääkin.

Kiitos, olen puhunut.

Liina said...

toivottavasti puhuminen helpotti :)

on muuten hyvin mahdollista, että minä olen tässä kommentoineista ainut, joka innostuu paasaamaan enemmänkin siitä, miten huono Twilight oli.

ja sanotaan nyt vielä, että tunnen myös ihmisiä, joita arvostan kovasti siitä huolimatta, että ovat pitäneet kirjasta jota minä inhosin. mutta jos kokee kovin rasittavana sen, etten minä pitänyt Twilightista, niin ... no, ymmärrän senkin, tavallaan. (luultavasti en silti muuta huonoja tapojani ja ole paasaamatta.)